لباس کار پوششی است که افراد برای محافظت از بدن خود در برابر حوادث ناگهانی از آن استفاده می‌کنند. همچنین برای نظم بخشیدن و یکپارچگی در محیط کار نیز از لباس‌های یک شکل و یک رنگ استفاده می‌شود. معمولاً استاندارد‌های لباس کار با توجه به محیط کار در نظر گرفته‌می‌شوند. در واقع لباس کار پرسنل جزء وسایل شخصی آن‌ها به‌حساب می‌آید. همه افرادی که در یک محیط کار مشغول به فعالیت هستند، باید لباس کار مخصوص آن محیط را به تن کنند. در این مقاله با استاندارد‌های لباس کار آشنا می‌شویم. 

در صورتی که شما عزیزان قصد اطلاع از لیست قیمت و خرید انواع لباس کار با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت به طور مستقیم از طراح و تولید کننده و بدون واسطه را دارید جهان ایمنی بهترین انتخاب برای شما عزیزان است؛ جهان ایمنی با سابقه ای درخشان و طولانی در حوزه لباس کار همواره ایمنی و رضایت افراد را درالویت خود قرار داده است. می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: 09129646684                              09360925624                                      02166170151 

استاندارد های لباس کار

دیدن کنید: لباس کار کارگری

قوانین و مقررات لباس کار

در مورد استاندارد‌های لباس کار قوانین و مقرراتی وجود دارند که در اینجا با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

ماده ۱

اولین ماده تهیه لباس ایمنی به تناسب شغلی است که فرد در آن فعالیت دارد. در واقع در این ماده، کارفرما موظف است که با در نظر‌گرفتن شرایط محیط کار و خطراتی که وجود دارند لباس کار مناسبی را برای کارگران خود تهیه کند.

ماده ۲

در اینجا کار فرما موظف به تهیه میزان کافی و مورد نیاز از تجهیزات ایمنی می‌باشد. البته این تعداد مورد نیاز با در نظر‌گرفتن سختی شرایط محیط کار تعیین می‌شود.

ماده ۳

سومین ماده از استاندارد‌های لباس کار، آموزش استفاده از تجهیزات ایمنی می‌باشد که این آموزش در قانون لباس و کفش و کار آورده‌شده‌ است. در این مرحله کارفرما موظف به آموزش کارگران خود می‌باشد.

ماده ۴

در این مرحله کارفرما موظف است تا محیط مناسبی را برای لباس کارگران خود فراهم سازد. این ماده فضای نگهداری از لباس کار را توضیح می‌دهد.

ماده ۶

در اینجا کارفرما موظف است که بر طرز استفاده کارکنان از تجهیزات ایمنی نظارت کامل داشته باشد.

ماده ۹۲ آیین‌ نامه وسایل حفاظت فردی

طبق این آیین‌نامه در صورتی که کارفرما بر استفاده از تجهیزات ایمنی نظارت کامل نداشته باشد، مسئولیت همه خسارات وارده برعهده وی می‌باشد.

مشخصات لباس کار استاندارد

HSE استاندارد‌هایی را برای لباس کار در نظر گرفته‌است که در اینجا به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

از مهم‌ترین مواردی که استاندارد HSE به آن اشاره می‌کند، جنس لباس کار می‌باشد. متریالی که در تولید لباس کار ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با خطراتی که در فضای کار وجود دارند، تناسب داشته باشد. به‌عنوان مثال در صورت وجود احتمال آتش‌سوزی در محیط کار، باید از لباس ضدحریق استفاده شود تا مانع آسیب جدی به بدن فرد گردد.
جنس لباس نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. جنس لباس باید از مواد با دوام تهیه شود و در برابر سایش، مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین جنس لباس باید به‌گونه‌ای باشد که پوشیدن آن به‌راحتی انجام گیرد و کارکنان بتوانند آزادانه در آن حرکت کنند. جنس لباس کار ایمنی باید با انواع خطراتی که در این محیط وجود دارند تناسب داشته باشد. انواع جنس لباس کار ایمنی عبارتند از:

  • پنبه‌ای: دوام آن کم می‌باشد و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی پایین است.
  • الیاف مصنوعی: دوام آن بالا بوده و در برابر آب و مواد شیمیایی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.
  • در صورتی که پنبه و پلی استر با یکدیگر ترکیب شوند، یک لباس راحت و با دوام بالا تولید خواهد شد.
  • پشم: نوعی الیاف طبیعی است که در مقابل آب و شعله مقاومت بالایی دارد.
  • چرم: ماده‌ای با دوام است و در برابر آب و شعله نیز مقاومت آن بالا می‌باشد.
  • به غیر از جنس لباس باید استاندارد‌های دیگری مانند استفاده از نقاب محافظ صورت نیز رعایت گردند. نقاب محافظ صورت مخصوصاً در مشاغلی مانند جوشکاری، برشکاری و پزشکی آزمایشگاه کاربرد فراوانی دارد.

دیدن کنید: لباس کار یکسره

استاندارد های لباس ایمنی

دیدن کنید: لباس آتش نشانی

قوانین مربوط به ایمنی لباس کار

برای رعایت استاندارد لباس کار قوانینی وجود دارند که باید رعایت شوند:

  1. لباس کار باید متناسب و اندازه با بدن فردی باشد که از آن استفاده می‌کند.
  2. افرادی که با ماشین‌آلات سر و کار دارند، باید از لباس‌بسته استفاده‌ نمایند. استفاده از زنجیر، ساعت و کلید و نظایر آن‌ها نیز روی لباس ممنوع می‌باشد.
  3. در فضای کاری که امکان حریق وجود داشته باشد، نباید از دسته عینک سلونوئید، زه و یقه نورگیر استفاده شود و استفاده از موادی که سبب اشتعال می‌گردند، ممنوع می‌باشد.
  4. اگر در حین انجام کار نیاز است تا آستین لباس خود را بالا بزنید، حتی‌المقدور باید از لباس کار آستین کوتاه استفاده نمایید.
  5. افرادی که در محیط آلوده‌به گردوغبار مشغول به فعالیت هستند، نباید از لباس‌های جیب‌دار یا لبه‌دار استفاده‌کنند؛ زیرا گردوغبار روی لبه‌های لباس آن‌ها می‌ماند.
  6. کارکنانی که با مواد مضر و خورنده سر و کار دارند، باید از لباس‌هایی استفاده کنند که با نوع موادی که با آن کار می کنند متناسب باشد تا مواد خورنده به داخل لباس آن‌ها نفوذ پیدا نکنند.
  7. استفاده از لباس‌های نسوز مانند کلاه، دستکش و کفش برای محافظت در برابر حریق ضروری می‌باشد.
  8. لباس افرادی که با اسید و رادیواکتیو سر و کار دارند باید یکپارچه و بدون منفذ باشد و کفش و کلاه و دستکش مخصوص داشته باشند.

دیدن کنید: جلیقه ایمنی

قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به رنگ لباس کار

یکی دیگر از نکاتی که در استاندارد لباس کار باید رعایت شود، رنگ لباس کار می‌باشد که متناسب با فضا و محیطی است که کارکنان در آن مشغول به فعالیت هستند. رنگ لباس کار باید با خطراتی که در فضای کاری وجود دارند هماهنگ باشد. به‌عنوان مثال در صورت امکان بروز آتش سوزی در محیط کار باید از لباس کاری با رنگ روشن استفاده شود.

همچنین در مشاغلی مانند عملیات راه و شهرداری نیز از لباس کار زرد نارنجی یا رنگ‌های فلورسنت استفاده می‌شود که در تاریکی قابل رؤیت باشند. افرادی که در فضا‌های گرم مشغول به کار هستند، معمولاً از رنگ آبی استفاده می‌کنند و افرادی که در محیط‌های سرد به کار می‌پردازند، لباس‌هایی به رنگ مشکی می‌پوشند.

استاندارد لباس کار HSE برای لباس کار قوانینی را تعیین کرده‌است که این قوانین شامل کارفرما و کارکنان می‌شوند و عبارتند از:

  • رئیس شرکت یا مدیر باید لباس سه تکه به تن داشته باشد که ترکیبی از پیراهن به‌رنگ طوسی روشن و شلوار به‌رنگ طوسی و کت سرمه‌ای می‌باشد.
  • سرپرست رئیس و نوبت کاران ارشد باید کت و شلوار سرمه‌ای به تن کنند.
  • کارکنان معمولی باید لباس‌های یک تکه طوسی به تن داشته باشند.
  • پرسنل قسمت انبار و تدارکات باید از لباس دو تکه با زمینه آبی و یقه، سرآستین و زیپ طوسی استفاده کنند.
  • افرادی که در  بخش پیمانکاری مشغول به‌کار هستند، باید لباس‌های یک تکه با رنگ آبی بپوشند. لوگوی شرکت نیز باید پشت لباس درج شود.
  • افرادی که در بخش ایمنی پیمانکار به فعالیت می‌پردازند، باید لباسشان آبی با جلیقه قرمز باشد که کلمه ایمنی در پشت جلیقه نوشته شده باشد.

دیدن کنید: لباس کار لی

ضرورت استفاده از لباس کار استاندارد

لباس کار یکی از تجهیزات ایمنی مهم می‌باشد که ضروریست تا کارکنان در محیط کار از آن استفاده کنند. لباس کار استاندارد، باعث ایمنی و محافظت از بدن در محیط کار می‌شود. همچنین این لباس باید به گونه‌ای باشد تا با موقعیت حرفه‌ای شما متناسب باشد. لباس کار نشان‌دهنده جایگاه شغلی شما استو استفاده از آن باعث تأاثیرگذاری بیشتر شما در فضای کار می‌شود.

استفاده از لباس کار باعث می‌شود تا بتوان بین نیرو‌های کار تمایز ایجاد کرد. همچنین با این لباس افراد متفرقه و کارکنان با یکدیگر تفکیک شده و سبب ایجاد نظم و آراستگی در فضای کاری می‌گردد. با رعایت استاندارد لباس کار مخصوصاً در مشاغل پرخطر مانند مراکز آتش‌نشانی، مجموعه‌های پزشکی و درمانی و کارخانه‌ها از سلامت کارکنان این مراکز محافظت به‌عمل می‌آید.

مزایای استفاده از لباس کار در مشاغل مختلف عبارتند از:

  • محافظت از جان افراد و کاستن میزان آسیب دیدگی که ممکن است در اثر حوادث به وجود آید.
  • بالا رفتن راندمان کاری و تمایز بین افرادی که در یک مجموعه کار می‌کنند.
  • واقف شدن بر موقعیت و جایگاه شغلی افراد در محیط کار.

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

خرید لباس کار استاندارد

در خرید لباس کار باید توجه کنید که استاندارد لباس کار در آن رعایت شده باشند. در اینجا به نکات مهمی که در هنگام خرید لباس کار باید به آن توجه شود اشاره می‌کنیم.

متریال و بافت لباس

بافت پارچه‌ای که برای لباس کار استفاده می‌شود تاثیر زیادی بر کیفیت آن دارد. معمولاً بافت‌های راحت و مقاوم ارجعیت دارند. متریال لباس بسیار مهم است؛ زیرا پارچه‌های نخی یا پارچه‌هایی که از پنبه و پلی استر تهیه می‌شوند، برای لباس کار مناسب هستند.

دوام و مراقبت از لباس کار

لباس کار باید دوام بالایی داشته باشد. استفاده از مواد با کیفیت باعث می‌شود تا لباس شما برای مدت طولانی همچنان با دوام باقی بماند. همچنین در هنگام شستشوی این لباس‌ها برای سالم نگهداشتن آن‌ها باید دستورات شستشو و مراقبتی را رعایت نمایید.

سلیقه شخصی

علاوه‌بر اهمیت کیفیت لباس کار، سلیقه و استایل شخصی نیز مهم می‌باشد. رنگ و طرح مناسب باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما بالاتر رود و احساس راحت‌تری داشته باشید.

برند‌ها و قیمت لباس

معمولاً برند لباس با کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. با مقایسه برند‌های مختلف می‌توانید بهترین نوع لباس را از نظر جنس و قیمت انتخاب کنید.

اندازه و تناسب لباس کار

تناسب لباس کار می‌تواند در هنگامی که آن را به تن می‌کنید باعث راحتی شما شود. در غیر این صورت برای شما آزاردهنده خواهد بود.

قیمت لباس کار

قیمت لباس کار نیز در انتخاب آن بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا شما باید با توجه به بودجه خود این لباس کار را خریداری نمایید.

رنگ لباس کار

از نکات مهم دیگر در خرید لباس کار، رنگ آن است. به‌عنوان مثال افرادی که در شب کار می‌کنند، باید لباس‌هایی با رنگ روشن یا شبرنگ خریداری نمایند تا ایمنی آن‌ها تضمین شود.
برای خرید لباس کار می‌توانید به جهان ایمن مراجعه نمایید؛ زیرا لباس‌های کاری که در جهان ایمن وعرضه می‌گردند طبق استاندارد لباس کار به تولید رسده‌اند و همه نکات لازم و ضروری که یک لباس کار مناسب باید از آن‌ها برخوردا باشد را دارا است.

در صورتی که شما عزیزان قصد خرید انواع لباس کاربا بهترین کیفیت و قیمت را به طور مستقیم ازطراح و تولیدکننده و بدون واسطه دارید جهان ایمنی انتخابی مناسب برای شما است.

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

نتیجه‌ گیری

لباس کار جزء وسایل ضروری مخصوصاً برای مشاغلی است که در محیط‌های پرخطر مشغول به کار هستند. این لباس برای کارکنان باید به گونه‌ای باشد که استاندارد لباس کار در آن رعایت شود و در مشاغل خطرناک از بدن، دست‌ها و پا‌های آن‌ها محافظت به عمل آورد.

همچنین باید جنس آن به گونه‌ای باشد که با فضا‌های سرد و گرم تناسب داشته باشد تا باعث آزار فرد در هنگام کار نشود. مشاغل خطرناکی مانند جوشکاری و افرادی که با پرتو رادیواکتیو سر و کار دارند، علاوه‌بر لباس کار مناسب باید از محافظ صورت نیز استفاده نمایند. لباس کاری که طبق استاندارد‌های لازم تهیه شده باشد باعث می‌شود تا فرد با ایمنی کامل و آرامش در محیط کار فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *