معرفی انواع کفش و پوتین‌های ایمنی 

کفش و پوتین‌های ایمنی جز تجهیزات ایمنی در محیط کار هستند که کارفرمایان موظف به تهیه این تجهیزات برای کارگران خود هستند. بسیاری از مشاغل و صنایع مختلف با خطرات جانی و مالی روبه‌رو هستند؛ بنابراین استفاده از تجهیزات ایمنی جزء مهم‌ترین اقدامات قبل از شروع کار می‌باشد. تجهیزات ایمنی جزء مواردی همچون لباس کار، دستکش ایمنی، کفش و پوتین ایمنی و … هستند.

تجهیزات ایمنی موجب جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و ناشی از محیط کار می‌شوند. جنس و الیاف به کار رفته در این تجهیزات با توجه به محیط کار متفاوت بوده و از بروز خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیر به جان و مال انسان جلوگیری می‌کند. برای مثال آتش‌نشانان که در محیط‌ هایی با احتمال اشتعال و حرارت بالا فعالیت می‌کنند، می‌بایست از لباس‌ کار مناسب استفاده کنند. پا، بخش بسیار مهمی از اجزای بدن انسان است. به این ترتیب حفاظت از این عضو حائز اهمیت می‌باشد. در برخی از مشاغل و صنایع شرایط کاری به گونه‌ای هست که پا در معرض خطر و آسیب‌های احتمالی قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کفش و پوتین‌های ایمنی و اهمیت استفاده از آن در صنایع مختلف آشنا کنیم. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شما عزیزان می توانید انواع لباس کار ایمنی و کفش و پوتین کار را با بهترین کیفیت و قیمت به طور مستقیم از تولید و بدون واسطه خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: 09129646684                                        09360925624                                                  02166170151 

انواع پوتین ایمنی

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

در بسیاری از مشاغل کارکنان آن کارگاه با ابزارآلاتی مشغول به کار هستند که می‌تواند خطرات و آسیب‌هایی را برای پا به دنبال داشته باشد. کفش‌های ایمنی برای چنین مشاغلی طراحی شده تا بتواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند.

کارفرمایان باید سلامت کارکنانشان را به طور کامل تضمین نمایند. اولین اقدام کارفرما باید تهیه تجهیزات ایمنی برای کارکنانشان باشد. هنگام خرید و انتخاب کفش کار یا پوتین ایمنی باید به شرایط شغلی و محیطی که در آن فعالیت می‌کنند بسیار دقت کنید.

کفش‌های ایمنی به دو شکل ساق دار و بدون ساق به بازار عرضه می‌شود. اصولاً از کفش‌های ساق دار در مکان‌هایی که مایعات شیمیایی، قلیایی و اسیدی وجود دارد استفاده می‌شود. کفش‌های ایمنی از خطراتی همچون نفوذ مایعات مختلف به داخل کفش و آسیب رسیدن به پا جلوگیری می‌کند.

برای مثال اگر محیط کار به گونه است که امکان تماس اسید با بخشی از بدن کارکنان وجود دارد باید از پوتین ایمنی ضد اسید استفاده کنید. این پوتین‌ها در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. جنس به کار رفته در این پوتین‌ها ضد اسید بوده و در صورت برخورد اسید با پا، فرد آسیبی نمی‌بیند. استفاده از کفش ایمنی در مشاغلی همچون جوشکاری، معدن، حفاری، صنایع کاغذسازی و … ضروری است. در ادامه به معرفی انواع کفش‌های ایمنی خواهیم پرداخت.

پوتین ایمنی ضد اسید

مشاغلی که با مواد شیمیایی و اسیدی سر و کار دارند باید برای حفظ سلامت شان از کفش و پوتین ایمنی ضد اسید استفاده کنند. جنس و الیاف به کار رفته در پوتین‌های ایمنی ضد اسید بوده و مقاومت بالایی در برابر لغزش و نفوذ اسید دارد. جنس زیره این پوتین از PVC بوده و در محیط‌های قلیایی، بنزینی و اسیدی از مقاومت بسیاری برخوردار است. تمامی استانداردهای به کار رفته در این کفش مناسب محیط‌های اسیدی و شیمیایی است.

کفش یا پوتین ضد آب ایمنی

برخی از مشاغل همچون سازمان آب و لوله کشی که بیشتر با آب سر و کار دارند، می‌توانند از کفش‌های ضد آب ایمنی استفاده کنند. جنس به کار رفته در این کفش‌های ایمنی ضد آب بوده و از نفوذ آب به بدن و داخل کفش‌ها جلوگیری می‌کند.

کفش ضد لغزش ایمنی

جنس و الیافت به کار رفته در این کفش‌ها موجب جلوگیری از سُر خوردگی و لغزش می‌شود. اصولاً از این کفش‌های ایمنی در مشاغلی همچون تعویض روغنی که امکان وجود روغن بر زمین هست استفاده می‌شود.

پوتین ایمنی ضد حریق

در مشاغلی همچون آتش‌نشانی‌ها که احتمال آتش و اشتعال بسیار هست، استفاده از پوتین‌های ایمنی ضرورت دارد. جنس این پوتین‌ها مقاوم در برابر آتش و حریق است. همچنین در برخی از این پوتین‌های ایمنی ضد حریق از چرم به کار رفته می‌شود.

کفش‌های ایمنی ضد برق

مشاغلی که با برق سر و کار دارند با خطرات بسیاری روبه‌رو هستند که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل کارکنانی که در کارگاه‌هایشان با برق سر و کار دارند، موظف به استفاده این کفش ‌های ایمنی هستند. کفش و پوتین‌های ایمنی ضد برق به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند.

  • ضد استاتیک: کفش‌های ضد استاتیک امینی برای محیط‌هایی که الکتریسیته جریان دارد و حساس است به کار گرفته می‌شود.
  • کفش ایمنی ضد برق هدایت کننده: این نوع از کفش‌های ایمنی ضد برق باعث کاهش برق ایستایی موجود در کفش می‌شود.
  • کفش‌های ایمنی ضد برق غیر قابل هدایت: این نوع از کفش‌های ایمنی ضد برق با کاهش شدت شوک در محیط از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

انواع کفش ایمنی

دیدن کنید: لباس کار کارگری

کفش جوشکاری ایمنی

همان‌طور که از اسم این کفش مشخص است، مناسب کارکنان جوشکاری است. در کارگاه‌های جوشکاری به علت وجود مواد مذاب و پخش شدن شعله‌های ذوب امکان آسیب رسیدن به بدن و پاهای کارگر وجود دارد. به این ترتیب پوشیدن کفش جوشکاری ایمنی از ضرورت‌های حفظ ایمنی است. به عنوان یک کارگر باید قبل از شروع کار تمامی نکات ایمنی از جمله پوشیدن لباس‌های ایمنی را رعایت کنید.

پوتین ایمنی حفاری

جنس این پوتین‌ها معمولاً از چرم یا پلاستیک هستند. این کفش‌های ایمنی برای ایمنی بیشتر با ساق‌های بلند طراحی شده اند. در صنایع همچون حفر چاه‌های نفت، گاز و معدن از این پوتین‌های ایمنی استفاده می‌شود. جنس این پوتین عایق آب بوده و از نفوذ موادی همچون نفت جلوگیری می‌کند. پوتین‌های ساق دار چرم از بهترین گزینه‌های انتخابی در امور حفاری می‌باشد.

کفش و پوتین ایمنی مهندسی

از کفش‌های ایمنی مهندسی در محیط‌های صنعتی جهت حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب رسیدن به پا استفاده می‌شود. کفش‌ مهندسی با توجه به شرایط محیطی و آب و هوایی از جنس‌های مختلفی ساخته شده است. به این ترتیب با توجه به شرایط حاکم در محیط کارتان میتوانید اقدام به تهیه این کفش ایمنی کنید.

معرفی اجزای کفش و پوتین ایمنی

 کفش‌های ایمنی برای حفاظت از سلامتی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی با توجه به کاربردشان از جنس‌های متفاوتی ساخته شده اند. برخی از این کفش‌ها مواد مختلفی را در هر بخش کفش به کار برده‌اند. اجزای تشکیل دهنده پوتین یا کفش‌های ایمنی عبارت‌اند از کفی، زیره، سرپنجه و رویه.

سرپنجه به بخشی گفته می‌شود که انگشت‌های پا قرار دارد. اصولاً این بخش را از موادی همچون فولاد، پلاستیک و کامپوزیت می‌سازند تا بتواند به خوبی از پنجه‌های پا محافظت کند. به علت مقاومت بالایی که این بخش از کفش‌ها دارند در برابر ضربه و برخورد اجسام سنگین مقاوم هستند.

رویه همان پوشش و بخش اصلی بدنه کفش است. این بخش اصولاً چرمی یا پلاستیکی بوده تا بتواند از نفوذ مایعات و پارگی جلوگیری کند.

کفی بخش داخلی کفش است که هنگام طراحی این بخش باید به نکاتی همچون قوس پا توجه کرد؛ زیرا پا مدت بسیار زیادی در این بخش قرار می‌گیرد و باعث خستگی و تغییر فرم اسکلت پا می‌شود. این کفی ها اصولاً از جنس چرم، پلاستیک و فوم ساخته می‌شود.

زیره به بخش پایینی کفش‌های ایمنی گفته می‌شود که از مهم‌ترین بخش‌های این وسیله ایمنی محسوب می‌شود. جنس این بخش از موادی همچون PU و PTU می‌باشد. زیره های این کفش علاوه بر مقاومت بسیار بالایی که دارند باید سبک باشند تا از خستگی هنگام کار طولانی مدت جلوگیری کنند.

دیدن کنید: جلیقه ایمنی

کلام آخر

کاهش خطرات احتمالی در محیط کار از مهم‌ترین وظایف یک کارفرماست. بسیاری از مشاغل هستند که به علت وجود مواد خطرناک می‌تواند سلامت فرد را تهدید کند. به همین دلیل جهت جلوگیری از بروز خطرات و آسیب رسی به جان و مال افراد باید از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده شود. این تجهیزات ایمنی شامل دستکش ایمنی، لباس کار، کلاه ایمنی، عینک ایمنی و … می‌شود.

کارفرمایان باید سلامت کارکنانشان را به طور کامل تضمین نمایند. اولین اقدام کارفرما باید تهیه تجهیزات ایمنی برای کارکنانشان باشد. هنگام خرید و انتخاب کفش یا پوتین ایمنی باید به شرایط شغلی و محیطی که در آن فعالیت می‌کنند بسیار دقت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *