اهمیت استفاده از لباس کار در صنایع مختلف 

لباس کار و تجهیزات محافظت فردی در صنایع و مشاغل پرخطر جز اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط کارکنان و کارفرمایان است. هنگام خرید این تجهیزات، مهم‌ترین فاکتور شما برای انتخاب باید مدل و جنس لباس کار برای محیط کار مربوطه باشد. همچنین در نظر گرفتن بهداشت و امینی کارکنان در محیطی که مشغول به کار هستند از فاکتورهای مهم در خرید لباس کار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم شما را با اهمیت استفاده از لباس کار در صنایع مختلف و معرفی انواع این لباس‌ها آشنا کنیم. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در صورتی که شما عزیزان قصد خرید انواع لباس کار به طور مستقیم از تولیدکننده و بدون واسطه با بهترین کیفیت و قیمت به صورت تکی و عمده را دارید، جهان ایمنی بهترین انتخاب برای شما است؛ می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن:  09129646684                                09360925624                                        02166170151 

ضرورت استفاده از لباس کار

 

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

چرا باید از لباس‌های مخصوص در محیط کار استفاده کنیم؟

در برخی از صنایع مختلف محیط نا امنی برای سلامتی کارکنان وجود دارد که کارفرمایان موظف هستند سلامت افراد حاضر در آن محیط را تضمین کنند. برای ایجاد ایمنی و سلامت فردی افراد باید لباس کار مناسبی را تهیه کنند. در صورتی که کارفرمایان سلامت و ایمنی کارکنان خود را تضمین نکنند باعث اتلاف زمان و انرژی کارکنان برای حفظ ایمنی‌شان می‌شود. شرایط آب و هوایی یکی دیگر از عوامل مهم هنگام خرید لباس کار است. اهمیت استفاده از لباس کار در صنایع مختلف، به دلیل مزایای متعددی است که برای کارکنان و کارفرمایان به همراه دارد. از جمله مزایای استفاده از لباس کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از حوادث و آسیب های ناشی از محیط کار

لباس کار مناسب، می تواند از کارکنان در برابر خطرات احتمالی محیط کار، مانند سقوط اشیا، تماس با مواد شیمیایی، برق گرفتگی، آتش سوزی و … محافظت کند. به عنوان مثال، لباس کار ضد حریق، می تواند از کارکنان در برابر آتش سوزی محافظت کند.

  • مشخص شدن سِمَت کارکنان و پرسنل کارگاه

لباس کار با آرم و لوگوی شرکت، می تواند به مشخص شدن سِمَت کارکنان و پرسنل کارگاه کمک کند که این امر برای افزایش نظم و انضباط در محیط کار مفید است.

  • محافظت از جان و مال انسان

لباس کار مناسب، می تواند از جان و مال انسان در برابر خطرات احتمالی محیط کار محافظت کند. به عنوان مثال، لباس کار ضد برش، می تواند از کارکنان در برابر برش با ابزارهای تیز محافظت کند.

  • ایجاد نظم در کارگاه

لباس کار یکسان برای همه کارکنان، می تواند به ایجاد نظم در کارگاه کمک کند. این امر می تواند به افزایش بهره وری و کارایی کارکنان کمک کند. اهمیت استفاده از لباس کار در صنایع مختلف، به نوع صنعت و خطرات احتمالی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، در صنایعی مانند ساختمان سازی، نفت و گاز، و معدن، خطرات احتمالی محیط کار بیشتر است. بنابراین، استفاده از لباس کار مناسب در این صنایع اهمیت بیشتری دارد.

در برخی از صنایع، استفاده از لباس کار مطابق با استانداردهای ایمنی، الزامی است. به عنوان مثال، در صنایعی مانند صنایع غذایی و دارویی، استفاده از لباس کار تمیز و بهداشتی الزامی است.

به طور کلی، استفاده از لباس کار مناسب در صنایع مختلف، می تواند نقش مهمی در حفظ ایمنی کارکنان، افزایش بهره وری و کارایی، و ایجاد نظم در کارگاه داشته باشد.

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

خطرات محیط کار و ضرورت داشتن لباس کار

هنگام انتخاب لباس کار برای کارکنان خود می‌بایست به شرایط شغلی و محیطی آن بسیار دقت کنید. محیط کار می تواند دارای خطرات مختلفی باشد که سلامت و ایمنی کارکنان را تهدید می کند. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • خطرات فیزیکی: مانند سقوط اشیا، برخورد با اجسام تیز، برق گرفتگی، و آتش سوزی
  • خطرات شیمیایی: مانند تماس با مواد شیمیایی سمی، خورنده، و انفجاری
  • خطرات زیستی: مانند تماس با عوامل بیماری زا
  • خطرات روانی: مانند استرس، فشار کاری، و خستگی

لباس کار مناسب می تواند از کارکنان در برابر بسیاری از این خطرات محافظت کند. به عنوان مثال، لباس کار ضد حریق، می تواند از کارکنان در برابر آتش سوزی محافظت کند. لباس کار ضد برش، می تواند از کارکنان در برابر برش با ابزارهای تیز محافظت کند. لباس کار ضد مواد شیمیایی، می تواند از کارکنان در برابر تماس با مواد شیمیایی سمی محافظت کند. چنین خطراتی در محیط می‌تواند موجب مرگ یک فرد یا قطع عضوی از بدن فرد شود. با استفاده از پوشاک و تجهیزات مناسب می‌توانید خطر این اتفاقات را به حداقل برسانید. در ادامه به معرفی انواع لباس‌های کار در محیط‌های مختلف خواهیم پرداخت.

دیدن کنید: لباس کار کارگری

اهمیت استفاده از لباس کار

دیدن کنید: جلیقه ایمنی

انواع لباس‌های کار برای صنایع مختلف

از آنجایی که کارکنان صنایع مختلف با خطرات و آسیب‌های ناشی از کار در محیط نا امن روبه‌رو هستند، استفاده از تجهیزات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. این تجهیزات ایمنی شامل لباس کار، کلاه‌های ایمنی، گوشی‌های ایمنی و … می‌شود. با توجه به سختی و شرایط محیط شغلتان می‌توانید از انواع لباس‌های ایمنی استفاده نمایید. لباس‌های ایمنی بر اساس کاربردی که در مشاغل مختلف دارند در دسته بندی‌هایی همچون لباس خدماتی، نسوز، جوشکاری، مهندسی، ضد رادیواکتیوی و … در بازار عرضه می‌شود.

لباس‌های کار دوتکه ایمنی

این تجهیزات ایمنی از دو بخش کاپشن و شلوار (کت یا شلوار) تولید می‌شود. این نوع لباس ایمنی معمولاً برای کارکنان صنایع خدمات خودرو و معدن کارها مناسب است. بهترین پارچه‌ای که می‌توان جهت طراحی و تولید این لباس ایمنی به کار گرفت، پارچه کتان است. به کار گیری پارچه کتان در لباس‌های کار دو تیکه ایمنی باعث می‌شود تا عملکرد فوق‌العاده‌ای در برابر آب و هوای شرجی داشته باشد. همچنین وجود این الیاف باعث دوام و ماندگاری طولانی مدت آن شود و در برابر کشش و ساییدگی مقاوم باشد.

لباس‌های کار دو بنده ایمنی

این لباس ایمنی به گونه‌ای طراحی شده که دو بند آن بر روی شانه‌های شخص قرار می‌گیرد و از طرفی به یک شلوار متصل می‌شوند. کارکنان مشاغل مکانیکی و تعویض روغنی از لباس‌های کار دو بنده استفاده می‌کنند. لباس‌های کار دو بند ایمنی در پایین‌ترین رده لباس‌های کار ایمنی قرار می‌گیرند؛ زیرا این لباس تنها مانع کثیف شدن کارکنان شده و ایمنی آنان را چندان حفظ نمی‌کند. این لباس‌های اصولاً از 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر ساخته می‌شوند که به اختصار جنس چنین لباس‌هایی را 7030 می‌گویند.

لباس‌های کار یکسره ایمنی

لباس‌های کار ایمنی یکسره با پوشاندن کل بدن می‌توانند امنیت بیشتری را برای کارکنان ایجاد کنند. نام دیگر این لباس‌های کار، سرهمی بوده و اصولاً مشاغلی که در آن تحرک بسیاری وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس‌های یکسره یا همان سرهمی به سه مدل دوبنده، سرهمی‌های نسوز و خلبانی به بازار عرضه می‌شوند. از مزایای این لباس ایمنی می‌توان به حفاظت کامل بدن فرد اشاره کرد. این نوع لباس به پوشش حفاظتی کاورال معروف است.

لباس‌های کار جلیقه‌ای ایمنی

این لباس کار به دو دسته خبرنگاری و شبرنگ تقسیم می‌شود. این مدل از تجهیزات ایمنی تنها یک بخش جلیقه دارد. این لباس‌های کار جلیقه‌ای ایمنی بیشتر مورد استفاده خبرنگاران و مأموران شهرداری قرار می‌گیرد. جلیقه‌های شبرنگ مناسب آن دسته از کارکنانی است که در شب مشغول به فعالیت هستند.

لباس‌های کار روپوش ایمنی

همان‌طور که از این لباس مشخص است تنها یک تکه روپوش است که بیشتر مورد استفاده کارکنان مشغول در بیمارستان و درمانگاه قرار می‌گیرد. این لباس تنها برای حفاظت و بهداشت فردی کارکنان طراحی و تولید شده است. از رایج‌ترین این لباس‌ها می‌توان به روپوش‌های سفید کادر بیمارستان‌ها اشاره کرد.

لباس‌های کار جوشکاری و نسوز ایمنی

این لباس‌ها برای مشاغلی که احتمال اشتعال و حرارت بسیار بالایی وجود دارد طراحی شده. کارکنانی که در مشاغلی همچون آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند باید از این مدل لباس‌های نسوز استفاده کنند. پارچه و مواد به کار رفته در این لباس‌ها موجب جلوگیری از آتش گرفتن فرد می‌شود.

استفاده از این لباس کار ایمنی می‌تواند درصد احتمال آتش سوزی فرد را کاهش دهد. اصولاً جنس به کار رفته در این لباس‌های نسوز از کتان و لی (جین) می‌باشد. به عنوان یک کارفرما باید شرایط کاری و محیطی کارکنان خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن اقدام به خرید لباس‌های ایمنی کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی برای تهیه لباس‌های کار جوشکاری و نسوز ایمنی از پارچه‌های آلومینیومی و PVC استفاده می‌شود. از این لباس‌های ایمنی اصولاً برای کارکنان صنایع نفت و گاز استفاده می‌شود.

اگر کارکنان شما در محلی مشغول به کار هستند که احتمال اشتعال و حرارت پایین است، نیازی به تهیه لباس‌های نسوز با جنس کتان نیست. شما می‌توانید لباس‌های نسوزی با جنس فلامنت و کجراه را که قیمت پایین‌تری هم دارند استفاده نمایید.

لازم به ذکر است به هیچ عنوان در محیطی که احتمال آتش سوزی بالایی دارد از لباس‌هایی با جنس فلامن و کجراه استفاده نکنید؛ زیرا به دلیل داشتن پلی استر بسیار می‌تواند درصد آتش سوزی را افزایش دهد. به عبارتی دیگر چنین لباس‌های نسوزی تنها برای مصارف محیط‌هایی با احتمال آتش سوزی بسیار پایین به کار می‌آیند.

مزایای لباس کار

دیدن کنید: لباس آتش نشانی

لباس‌های کار ضد رادیواکتیوی و اسیدی

الیاف به کار رفته در این لباس‌های ایمنی باعث بازگشت اشعه‌های رادیواکتیوی شده از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کنند. الیاف به کار رفته در لباس‌های کار ضد اسید هم نسوز بوده از پارگی لباس‌ها جلوگیری می‌کند. اگر در محیط کار با مواد اسیدی و رادیواکتیوی سروکار دارید باید علاوه بر تهیه لباس‌های ضد رادیواکتیوی و ضد اسیدی اقدام به خرید تجهیزات ایمنی دیگری کنید. این تجهیزات شامل عینک، دستکش و چکمه‌های ضد اسیدی می‌شود.

بهترین متریال های به کار رفته در لباس کار ایمنی 

همان‌طور که ابتدای مقاله اشاره شد لباس‌های ایمنی با توجه به شرایط محیطی که دارند از الیاف و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت شرایط محیطی اولین عامل انتخاب جنس به کار رفته در لباس‌های ایمنی است. از رایج‌ترین متریال های به کار رفته در لباس‌های کار می‌توان به پلی استر، پنبه، کتان، پلی آمید و الاستین اشاره کرد.

کلام آخر

حفظ جان و تضمین سلامت کارکنان در کارگاه‌های مختلف از اولویت‌های هر کارفرماییست. در بسیاری از مشاغل شرایط محیط کار به گونه‌ای است که خطرات بسیاری جان و مال افراد را تهدید می‌کند. به این ترتیب کارفرمایان موظف هستند امنیت کارکنان خود را در محیط کار فراهم کنند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از محیط اقدام به تهیه تجهیزات ایمنی است.

این تجهیزات ایمنی عبارت‌اند از لباس کار، گوشی ایمنی، دستکش‌های امینی و … . لباس کار از اهمیت بسیاری در صنایع مختلف برخوردار است. همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد با توجه به محیطی که در آن مشغول به کار هستید می‌توانید لباس ایمنی را تهیه کنید. با این کار می‌تواند احتمال بروز خطرات را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *