دستکش نیتریل

دستکش‌های نیتریل نوعی از دستکش‌های صنعتی هستند که از فرایند پخت لاستیک (اکریل و نیتریل بوتادین مونومر) به دست می‌آیند. یعنی ماهیت این دستکش‌ها کاملا مصنوعی است که در اواسط دهه ۱۹۹۰ تولید شدند. برای حفاظت در برابر عوامل خارجی و خطرناک استفاده از دستکش‌ها ضرورت دارد. کسانی که به لاتکس حساسیت دارند می‌توانند از دستکش نیتریل استفاده کنند. دستکش نیتریل از لاتکس قابل انعطاف‌ تر و محکم تر است و مناسب کار با مواد شیمیایی می‌باشد همچنین دستکش نیتریل عمر مفید تری دارد. همچنین مقاومت خوبی در مقابل حلال‌ها، شوینده‌ها، مواد نفتی و مواد شیمیایی و غیره دارد و به راحتی سوراخ نمی‌شود. می‌توان بیش از یک بار از این دستکش استفاده کرد. این دستکش‌های نیتریل دوستدار محیط زیست هستند. استفاده از دستکش‌های نیتریل در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین تر می‌باشد. در ایران شرکت‌های گوناگون دارای برندهای مختلفی در این زمینه هستند.

در صورتی که شما عزیزان قصد اطلاع از لیست قیمت و خرید انواع لباس کار، کفش کار و دستکش ایمنی با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت به طور مستقیم از طراح و تولید کننده و بدون واسطه را دارید جهان ایمنی بهترین انتخاب برای شما عزیزان است؛ جهان ایمنی با سابقه ای درخشان و طولانی در حوزه لباس کار همواره ایمنی و رضایت افراد را درالویت خود قرار داده است. می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: 09129646684                                       09360925624                                            02166170151 

دستکش نیتریل

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

کاربرد دستکش های نیتریل

دستکش‌های نیتریل به دلیل ویژگی‌ها و خواص خاص خود در صنایع و مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. از آن‌ها حتی در تاتو و نقاشی نیز استفاده می‌گردد. زیرا این دستکش‌ها در برابر رنگ‌ها محافظ خوبی هستند و رطوبت را جذب نمی‌کنند. این دستکش‌ها دارای استاندارد های پزشکی هستند. از آن در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی نیز استفاده می‌شود بنابراین یکی از بهترین دستکش‌هایی که می‌توان در سالن‌های زیبایی و آزمایشگاه‌ها استفاده نمود، دستکش‌های نیتریل هستند و همین طور در آشپزی از آن‌ها استفاده می‌گردد؛ چون در برابر حرارت مقاومت دارند. دستکش‌های نیتریل موجب عرق کردن دست نمی‌شوند و گردش خون را تسهیل می‌نمایند. حتی اگر به دستکش‌های لاتکس حساسیت نداشته‌باشیم نیز به دلیل مزایای بیشتر دستکش نیتریل بهتر است از دستکش‌های نیتریل استفاده کرد. این دستکش‌ها در کارخانه‌ها تولید می‌شوند.

مراحل تولید دستکش‌های نیتریل 

1- ایجاد مواد مصنوعی: برای تولید لاستیک مصنوعی باید فرایندی به نام کوپلیمریزاسیون انجام شود که بوتادین و آکریلونیتریل با هم ترکیب می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند مقاوم بودن در برابر سوراخ شدن و قابل انعطاف بودن و مقاومت در برابر مواد شیمیایی را به این دستکش می‌دهد.

2- تهیه قالب: پس از طی مراحل اول این مواد به کارخانه ارسال می‌گردند. قالب‌ها ابتدا پاکیزه می‌شوند؛ سپس منتظر می‌مانند تا خشک شوند. پس از خشک شدن آن‌ها را در کلسیم کربنات و کلسیم نیترات غوطه ور می‌کنند سپس دوباره منتظر می‌مانند تا خشک شوند.

3- شکل دادن به مواد مصنوعی: موادی که تهیه شدند در دمای زیاد گرم می‌گردند و شکل قالب که شبیه دست انسان است را به خود می‌گیرند.

4- خواص فیزیکی و شیمیایی: در این مرحله پوشش کلر برای افزایش استحکام استفاده می‌شود. یعنی دستکش را در معرض کلر قرار می‌دهند و همچنین روغن کاری می‌گردد.

5- برداشتن دستکش و اندازه گیری کیفیت آن: در این مرحله که به آن سلب کردن نیز گفته می‌شود، دستکش از قالب خارج می‌گردد و کیفیت آن اندازه گیری می‌شود و بسته بندی خواهد شد.

تست‌هایی که برای اندازه گیری کیفیت این دستکش‌ها انجام می‌شود سوراخ کردن دستکش است که آن‌ها را پر کرده و آویزان می‌کنند تا مقاومت آن را بسنجند. دستکش‌های نیتریل یکی از پر مصرف ترین دستکش‌ها هستند. دستکش‌های نیتریل در برابر کشش مقاوم هستند. همچنین می‌توان با این دستکش‌ها احساس راحتی کرد. از مزایای این دستکش‌ها می‌توان به مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی، سوراخ شدن، همین طور ضد حساسیت بودن آن، ماندگاری طولانی مدت و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. دستکش‌های نیتریل به سبب آن که با روش‌های تکنولوژی جدید ساخته شده‌اند مقاومت فیزیکی بالایی دارند و همین طور از تنوع ضخامت و رنگ بهره مند هستد.

مزایای دستکش‌ های نیتریل

از دیگر مزایای این دستکش‌ها نیز می‌توانیم به این اشاره کنیم که آن‌ها فاقد هرگونه لاتکس هستند و حس لامسه را حفظ می‌کنند و به پوست دست می‌چسبند و برای زمان طولانی به مدت ۸ ساعت هم امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. طبق بررسی‌های انجام شده دستکش نیتریل مانع از مهارت ظریف و درشت دستان نمی‌شوند و می‌توان از دستکش‌های نیتریل به عنوان جایگزینی برای دستکش‌های لاتکس به دلیل عدم حساسیت زا بودن آن اشاره کرد. به این دلیل که دستکش‌های نیتریل بدون پودر تولید می‌گردند خطر حساسیت زایی کم می‌شود. ولی دستکش‌های نیتریل در مقابل اسیدهای اکسید کننده و کتون‌ها مقاومت ندارند. یکی از مزایای مهم این دستکش‌ها مقاوم بودن آن در برابر باکتری‌ها سایر میکروب‌ها است. زمانی که در معرض عوامل بیماری زای منتقل شونده از خون یا دیگر آلاینده‌های محیطی قرار دارید بسیار خوب است که از دستکش‌های نیتریل استفاده کنید. از این دستکش‌ها برای جابجا کردن مواد در مراکز بهداشتی مانند آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین گزینه خوبی جهت استفاده آن‌ها در این مرکز و حفاظت از سلامت کارکنان می‌باشند.

از این دستکش‌ها در مطب‌های دندان پزشکی نیز استفاده می‌شود. میزان نفوذ ویروس در دستکش‌های نیتریل در حدود ۱ تا ۳ درصد می‌باشد. برای جلوگیری از آسیب به دستان در هنگام استفاده از مواد شیمیایی بهتر است از دستکش‌های نیتریلی استفاده شود. کاربرد آن در مواردی است که نیاز به حرکت زیاد دست داریم. در صنعت‌های مختلف می‌توان از این دستکش استفاده کرد. این دست‌ کش‌ها برای بیشترِ محیط‌های پزشکی مناسب هستند. از این دستکش‌ها در تعمیرگاه خودرو، مراکز تعویض روغن خودرو، پتروشیمی‌ها، مراکز تولید و ترکیب رنگ، کارگاه‌های صنعتی، مراکز تهیه مواد غذایی و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌شود. همچنین از آن‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود که دلیل آن کاهش دادن خطر حوادث و جراحات و عدم آلرژیک بودن آن می‌باشد.

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

دستکش نیتریل چیست

دیدن کنید: لباس کار کارگری

انواع دستکش‌های نیتریل

دستکش‌های نیتریل دارای انواع مختلف هستند و در رنگ‌های بنفش، نارنجی، آبی و مشکی موجودند که در ایران اکثراً رنگ آبی آن‌ها تولید می‌گردد. رنگ‌های روشن آن نسبت به رنگ‌های تیره در پزشکی، بیشتر کاربرد دارند. انواع مختلف دستکش نیتریل شامل موارد زیر است:

1- دستکش پزشکی نیتریل: این نوع در معاینات پزشکی به کار می‌روند و فاقد پودراند و در رنگ‌های بنفش، آبی و مشکی میباشد. 2- دستکش صنعتی نیتریل: به کمک این دستکش‌ها می‌توان وسایل را محکم گرفت و جابه‌جا کرد و در رنگ‌های مشکی و آبی و بنفش وجود دارند. همچنین دستکش‌های ضد حلال نیتریلی، دستکش کف نیتریلی، دستکش کف مواد و دستکش نیتریل مچ کتان در بازار موجود می‌باشد. دستکش‌های نیتریل به صورت تمام نیتریل یا ترکیبی تولید می‌گردند، برای مثال ترکیب با پارچه. آن‌هایی که این گونه ساخته می‌شوند مناسب کار با روغن و مایعات شیمیایی هستند آنهایی که به صورت ترکیبی از پارچه هستند برای کارهای سبک تر مثل کارگاه‌های کوچک استفاده ‌گردند. دستکش‌های نیتریل رنگی از پلیمرهای مصنوعی سه گانه هنگام آماده کردن لاستیک تهیه شده‌اند. این دستکش‌های نیتریل رنگی حساسیت زا نیستند و در تهیه آن‌ها پودر به کار نرفته و قابل انعطاف هستند و کار با آن‌ها راحت است. این نوع از دستکش‌ها هم یکبار مصرف‌اند و در برابر سوراخ شدن و نفوذ عوامل بیماری زا مقاوم‌اند و در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های صنعتی نیز از آن‌ها استفاده ‌گردد. امروزه دستکش‌های مشکی نیتریل محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند؛ زیرا کار با آن‌ها آسان است. این نوع از دستکش نیتریل برای مقاومت در برابر سوراخ شدن و مواد شیمیایی تولید شده‌اند.

دیدن کنید: جلیقه ایمنی

تفاوت دستکش‌ های نیتریل با دستکش‌های لاتکس و وینیل

1- دستکش‌های لاتکس می‌توانند حساسیت زا باشند ولی دستکش‌های وینیل و نیتریل حساسیت زا نیستند.

2- در دستکش‌های لاتکس هم مواد مصنوعی و هم مواد طبیعی موجود است اما دستکش‌های وینیل و نیتریل مصنوعی هستند.

3- دستکش‌های لاتکس مقاومت کمتری از دستکش‌های وینیل و نیتریل دارند.

4- قیمت دستکش‌های لاتکس از دستکش‌های وینیل و نیتریل بیشتر است.

5- دستکش‌های وینیل و نیتریل کاربردهای بیشتری از دستکش‌های لاتکس دارند.

6- دستکش‌های نیتریل از دستکش‌های وینیل و لاتکس قابلیت کشسانی بیشتری دارند.

چند دلیلی که بهتر است از دستکش‌های نیتریل به جای دستکش‌های لاتکس و وینیل استفاده شود:

1- دستکش‌هی نیتریل در برابر پارگی و مواد شیمیایی مقاومت بالاتری دارند. 2- بدون لاتکس هستند. 3- حساسیت زایی ندارند. 4- کار با آن‌ها راحت است. 5- ضد آب‌اند. 6- از آن‌ها به مدت طولانی می‌توان استفاده نمود. 7- قابلیت کشسانی بیشتری دارند.    

دیدن کنید: لباس آتش نشانی

  نکات مهم هنگام خرید دستکش‌های نیتریل

دستکش‌های نیتریل از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند و قیمت آن به اندازه و ضخامت آن بستگی دارد. هنگام کار با این دستکش‌ها متوجه نمی‌شوید که دستکشی در دست دارید و کار با آن‌ها بسیار راحت است. این دستکش‌ها باید دور از گرما و نور خورشید نگهداری شوند. زمان خریدن دستکش‌های نیتریل باید به سایز دست توجه شود. زیرا اگر سایز دستکش از سایز دست کوچک تر باشد در هنگام کار زودتر خسته می‌شوید و نمی‌توانید کار را ادامه دهید. در مقابل اگر دستکش از دست بزرگ تر باشد دقت عمل کم می‌شود. همچنین باید بدانید که به یک دستکش تمام نیتریل نیاز دارید یا یک دستکش ترکیبی از نیتریل و پارچه نیازمند هستید.

برای تهیه دستکش مورد نظر میتوانید به صفحه انواع دستکش های ایمنی سایت جهان ایمنی مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *