رنگ کلاه ایمنی 

کلاه‌های ایمنی برای حفاظت از سر و صورت کاربر در محیط کار استفاده می‌شوند. کلاه ایمنی جمجمه را به طور کامل حفظ کرده و با توجه به کاربری که دارد در برابر عواملی نظیر سقوط اشیا، برخورد اجسام با سطح سر، جلوگیری از امواج الکتریکی و… کاربرد بسزایی دارد. این کلاه‌ها معمولاً با رنگ‌های شاد و جذابی مانند نارنجی، زرد، سبز و آبی تولید می‌شوند و قابلیت تفکیک و شناسایی آسان در میان دیگر کارکنان را فراهم می‌کنند. رنگ کلاه ایمنی در واقع معمولاً بر اساس استانداردهای ایمنی و نوع کاربرد آن تعیین می‌شود. برای مثال، کلاه‌های ایمنی با رنگ زرد معمولاً برای کارکنان ساختمانی استفاده می‌شوند و کلاه‌های ایمنی با رنگ نارنجی معمولاً برای کارکنان جاده و سازمان‌های امدادی استفاده می‌شوند. در این رابطه، استفاده از کلاه‌های ایمنی رنگی باعث افزایش ایمنی و کاهش خطرات در محیط کار می‌شود.

در صورتی که شما عزیزان قصد اطلاع از لیست قیمت و خرید انواع لباس کار، کفش کار و دستکش ایمنی با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت به طور مستقیم از طراح و تولید کننده و بدون واسطه را دارید جهان ایمنی بهترین انتخاب برای شما عزیزان است؛ جهان ایمنی با سابقه ای درخشان و طولانی در حوزه لباس کار همواره ایمنی و رضایت افراد را درالویت خود قرار داده است. می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: 09129646684                                       09360925624                                            02166170151 

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

معنی انواع رنگ‌های کلاه ایمنی

رنگ‌های مختلف کلاه ایمنی می‌توانند نشان دهنده درجه خطر و الزام استفاده از کلاه ایمنی در محیط‌های خطرناک باشند. هر رنگ کلاه ایمنی، به معنای خاص خودش برای نشان دادن نوع محیط و شرایط خاصی استفاده می‌شود. در زیر به برخی از رنگ‌های مختلف کلاه ایمنی و معانی آن‌ها اشاره می‌کنیم:  

کلاه ایمنی سفید: کلاه‌های ایمنی سفید، به عنوان نشانگر مدیران، ناظران و کارکنان مهم شناخته می‌شوند. این کلاه‌ها در صنایع غذایی، دارویی و دیگر صنایع دیگر نیز استفاده می‌شوند.  

کلاه ایمنی زرد: کلاه‌های ایمنی زرد، به عنوان نشانگر کارگران در محیط‌هایی با ریسک بالا، مانند ساختمان‌ها، معادن و کارخانه‌ها استفاده می‌شوند.

کلاه ایمنی قرمز: کلاه‌های ایمنی قرمز، به عنوان نشانگر افرادی که برای خدمات اضطراری و آتش نشانی استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

کلاه ایمنی سبز: کلاه‌های ایمنی سبز، برای نشان دادن کارکنان در محیط‌های پرسرعت مانند راه آهن و فرودگاه‌ها، استفاده می‌شوند.

کلاه ایمنی آبی: کلاه‌های ایمنی آبی، به عنوان نشانگر افرادی که در مخابرات برق مشغول به کار هستند ، مانند کارکنان شرکت‌های برق و تاسیسات و همچنین نجاران میباشد.

●کلاه ایمنی نارنجی: کلاه‌های ایمنی نارنجی، به عنوان نشانگر کارکنان در محیط‌های با ریسک بالای رانندگی و راهسازی، مانند رانندگان باربری و راهسازان استفاده می‌شود.

کلاه ایمنی قهوه‌ای: کلاه‌های ایمنی قهوه‌ای، به عنوان نشانگر کارکنان در محیط‌هایی با شرایط خاص، مانند آزمایشگاه‌ها و محیط‌های پزشکی استفاده می‌شوند.

کلاه ایمنی بنفش: کلاه‌های ایمنی بنفش، به عنوان نشانگر کارکنان در محیط‌های با مواد شیمیایی خطرناک، مانند صنایع شیمیایی و نفت، استفاده می‌شوند.

کلاه ایمنی خاکستری: کلاه‌های ایمنی خاکستری، به عنوان نشانگر کارکنان در محیط‌هایی با شرایط خاصی، مانند بازدید کنندگان و میهمانان استفاده می‌شوند.

عکس جدول رنگ کلاه ایمنی

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

استانداردهای لازم برای کاربری کلاه ایمنی

رنگ کلاه ایمنی باید با محیط کار و شرایط خاص آن سازگار باشد تا بتواند به عنوان یک نشانگر مناسب برای شناسایی کارکنان و توسعه ایمنی در محیط کار استفاده شود. لازم به ذکر است که استفاده از رنگ‌های کلاه‌های ایمنی به‌تنهایی کافی نیست و باید با استانداردهایی که برای این نوع کلاه‌ها تعیین شده است هماهنگ باشد. استانداردهای جهانی کلاه‌های ایمنی نوع ABC  در این قسمت به استاندارد جهانی کلاه‌های ایمنی می‌پردازیم. برای اطمینان از کیفیت و کارایی کلاه‌های ایمنی، استانداردهای جهانی برای آنها تعریف شده است.

EN397 یکی از معروف‌ترین استانداردهای جهانی برای کلاه‌های ایمنی است که در اروپا به کار می‌رود. این استاندارد شامل تست‌هایی برای ارزیابی کلاه‌های ایمنی در برابر ضربه، نفوذ، حرارت، آتش و آب است؛ همچنین، برای محافظت در برابر تعریق و انتقال حرارت نیز تست‌هایی در نظر گرفته شده است.  

ANSI/ISEA Z89.1 یک استاندارد جهانی برای کلاه‌های ایمنی است که در ایالات متحده و کانادا به کار می‌رود. این استاندارد شامل دو نوع کلاه ایمنی است که هر کدام برای نوع خاصی از خطرات در محیط کار طراحی شده اند. نوع اول کلاه ایمنی برای حفاظت در برابر ضربه و نفوذ طراحی شده است، در حالی که نوع دوم برای محافظت در برابر آتش، حرارت و مواد شیمیایی.

AS/NZS 1801 نیز یک استاندارد جهانی برای کلاه‌های ایمنی است که در استرالیا و نیوزیلند به کار می‌رود. این استاندارد شامل تست‌هایی برای ارزیابی کلاه‌های ایمنی در برابر ضربه، نفوذ، حرارت و مقاومت در برابر تعریق و اشعه UV است. با توجه به اهمیت حفاظت از سلامت و ایمنی کارکنان، رعایت استانداردهای جهانی برای کلاه‌های ایمنی بسیار مهم است.

دیدن کنید: لباس کار کارگری

عکس انواع رنگ های کلاه ایمنی

دیدن کنید: جلیقه کار

استانداردهای لازم برای جنس کلاه ایمنی

کلاه‌های ایمنی یکی از مهمترین وسایل حفاظت فردی در صنعت هستند و برای حفاظت از سر و صورت کارگران در محیط کار طراحی شده‌اند. استاندارد‌های مربوط به جنس کلاه‌های ایمنی برای اطمینان از کیفیت و ایمنی این تجهیزات در محیط کار و در مواجهه با خطرات مختلف تعیین شده‌اند.

● استاندارد اروپایی EN 397، که برای کلاه‌های ایمنی بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، نیازمندی‌هایی را برای مواد استفاده شده در ساخت کلاه ایمنی تعیین می‌کند. بر اساس این استاندارد، جنس کلاه‌های ایمنی باید از موادی ساخته شده باشند که مقاومت در برابر ضربه، حرارت، آتش، مواد شیمیایی و… داشته باشند. معمولاً کلاه‌های ایمنی از جنس پلی‌ پروپیلن، اکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) و پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. این مواد به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت و شوک به‌عنوان جنس کلاه ایمنی پراستفاده هستند.

● استاندارد آمریکایی ANSI Z89.1 نیز برای کلاه‌های ایمنی استفاده می‌شود و الگوی جدیدی برای ساخت کلاه‌های ایمنی در این استاندارد تعیین شده است. طبق این استاندارد، کلاه‌های ایمنی باید از موادی ساخته شوند که دارای مقاومت در برابر ضربه و حرارت باشند و در عین حال کمی وزن داشته باشند. جنس کلاه‌های ایمنی بر اساس این استاندارد می‌تواند شامل پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن، آکریل اتیلن بوتادین استایرن (ABS)، پلی‌کربنات و پلی‌ستایرن باشد.

●علاوه بر استاندارد EN 397 و ANSI Z89.1، استاندارد‌های دیگری نیز برای کلاه‌های ایمنی وجود دارند. به‌عنوان مثال، در استرالیا، استاندارد AS/NZS 1801 برای کلاه‌های ایمنی تعیین شده است که از مواد سبک و مقاوم، مانند پلی‌اتیلن و ABS، ساخته می‌شوند. در نهایت، استاندارد جنس کلاه ایمنی بر اساس نوع کار و خطرات موجود در محیط کار متفاوت است. برای مثال، در کارهای برقی، کلاه‌های ایمنی باید از جنس غیر موصل باشند و در کارهای صنعتی، جنس کلاه‌های ایمنی باید از موادی باشد که در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاومت داشته باشند.

به همین دلیل، قبل از انتخاب کلاه ایمنی، باید استاندارد مربوط به آن را مطالعه و با خطرات موجود در محیط کار خود هماهنگ کنید. توجه داشته باشید که برای افزایش ایمنی کارگران در محیط کار، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی از جمله کلاه‌های ایمنی اجباری است. هر کارگر باید قبل از ورود به محیط کار، کلاه ایمنی مناسب خود را بپوشاند و در تمامی زمان‌هایی که در محیط کار حضور دارد، آن را بر سر خود نگه دارد. با توجه به اهمیت استفاده از کلاه‌های ایمنی و رعایت استانداردهای مربوط به آن، تولیدکنندگان کلاه‌های ایمنی باید با توجه به نیازهای مختلف صنعتی، کلاه‌های ایمنی با رنگ‌های مناسب و مطابق با استانداردها تولید کنند. همچنین، به کارگران نیز توصیه می‌شود تا در انتخاب کلاه ایمنی خود، به استانداردها و رنگ‌های مناسب آن توجه  و همیشه آن را در محیط کار بر سر خود داشته باشند.

دیدن کنید: لباس آتش نشانی

کلاه ایمنی نارنجی

دیدن کنید: لباس کار لی

در مجموع این طور می‌توان گفت برخی از کلاه‌های ایمنی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای کاربرانی که با خطرات خاصی روبرو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همچنین، برخی از کلاه‌های ایمنی دارای ویژگی‌هایی مانند نوار بازتابنده هستند که به رانندگان و پیاده‌روها کمک می‌کند تا به راحتی شما را در شرایط نور کم تشخیص دهند. در کل، برای انتخاب کلاه ایمنی مناسب، باید به استانداردهای مربوطه، جنس و ویژگی‌های آن توجه کنید و با خطرات موجود در محیط کار خود هماهنگ کنید. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود قبل از خرید کلاه ایمنی، به صفحه کلاه های ایمنی مراجعه کرده و با کارشناسان مربوطه در مورد سوال و نیازهای خود در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *