کفش ‌ایمنی یا همان پوتین‌های کار یکی از ابزارهای لوازم حفاظت فردی است که در محیط کار و صنعت از آن استفاده می‌شود. این نوع از کفش‌ها برای حفاظت از پاهای شما در برابر خطرات احتمالی مانند ضربه، برش، و … طراحی شده‌اند. برای اینکه کفش شما عمر مفید طولانی داشته باشد، باید از آن مراقبت کنید. نگهداری و مراقبت از کفش ایمنی بر اساس جنس آن‌ها کمی متفاوت است و با توجه به متریال مصرفی، ساخت و تولید، جنس محصول و… نگه داری و شستشو شده همچنین مورد استفاده قرار میگیرد.در این مطلب به بررسی پاسخ این سوال که چگونه از کفش و پوتین ایمنی محافظت کنیم؟ می‌پردازیم و نحوه نگهداری درست و شستشوی آن را به اشتراک میگداریم؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

در صورتی که شما عزیزان قصد اطلاع از لیست قیمت و خرید انواع لباس کار، کفش کار و دستکش ایمنی با ارزان ترین قیمت و بهترین کیفیت به طور مستقیم از طراح و تولید کننده و بدون واسطه را دارید جهان ایمنی بهترین انتخاب برای شما عزیزان است؛ جهان ایمنی با سابقه ای درخشان و طولانی در حوزه لباس کار همواره ایمنی و رضایت افراد را درالویت خود قرار داده است. می توانید برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن: 09129646684                                       09360925624                                            02166170151 

دیدن کنید: لباس کار زمستانی

نحوه مراقبت و نگهداری از کفش یا پوتین کار چرم

چرم یکی از بهترین و پرطرفدارترین موادی است که در قسمت بیرونی کفش ایمنی از آن استفاده می‌شود. از جمله مزایا جنس چرم می‌توان به مقاومت آن در برابر ساییدگی، استحکام در برابر پاره شدن، انعطاف پذیری بالا، جذب رطوبت و تهویه هوا و… اشاره کرد. برای مراقبت از کفش ایمنی چرم لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

  1. همیشه مراقب باشید تا کفش چرم شما کاملا خشک و بدون رطوبت باشد.
  2. تمیز کردن مداوم کفش با برس‌های مخصوص کفش برای از بین بردن گرد و خاک و سایر مواد چسبیده شده روی آن.
  3. استفاده از واکس مخصوص کفش‌های چرم و مالیدن آن با یک پارچه نرم روی سطح کفش.
  4. قرار دادن کفش پس از واکس زدن در فضای آزاد
  5. استفاده از روغن‌های مخصوص که بر پایه پالمیتولئیک اسید است برای ایجاد درخشندگی و براق شدن چرم.
  6. استفاده از اسپری‌های ضد آب برای حفاظت از کفش و پوتین ایمنی در برابر لکه‌های ناشی برف و باران.

دیدن کنید: لباس کار مهندسی

دیدن کنید: لباس کار کارگری

نحوه مراقبت و نگهداری از کفش یا پوتین ایمنی جیر

جیر درواقع نوعی چرم است که از مقاومت کمتری نسبت به چرم برخوردار است؛ همچنین جیر دارای لایه‌ رویی غیر براق است. با توجه به توضیحات داده شده این جنس از کفش ایمنی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به جنس چرم دارد. برای مراقبت از کفش و پوتین ایمنی چرم نیاز است تا کارهای زیر را انجام دهید:

  1. برای تمیز کردن کفش ایمنی  جیر لازم است ابتدا برس مخصوص جنس جیر را تهیه کنید و سپس با استفاده از این برس به تمیز کردن گرد وغبار و کثیفی موجود بر روی کفش بپردازید.
  2. اگر روی کفش شما لکه‌هایی وجود داشت که به راحتی تمیز نشود بهتر است کمی جوش شیرین برروی لکه های کفش و تمام سطح جیر بریزید و منتظر بمانید تا در طول شب این محلول جذب جیر شود.
  3. سپس کفش ایمنی خود را با یک پارچه تمیز کرده و جوش شیرین را از روی آن پاک کنید.
  4. برای افزایش استحکام و مقاومت کفش ایمنی جیر در مقابل آب و هوا لازم است از اسپری ضد آب مخصوص کفش‌های ایمنی استفاده کنید.
  5. دقت کنید که برای براق و درخشان کردن کفش‌های ایمنی جیر هرگز از مواد دارای پارافین استفاده نکنید چرا که باعث جذب گرد و غبار روی سطح کفش می‌شود.

دیدن کنید: جلیقه ایمنی

شستن جیر

دیدن کنید: لباس آتش نشانی

نحوه شستشو و تمیز کردن کفش و پوتین ایمنی

برای شستشو و تمیز کردن کفش و پوتین ایمنی بهتر است از روش‌های زیر استفاده کنید:

• در مرحله اول با استفاده از یک قطعه پارچه مرطوب یا نم دار، خاک و گرد و غبار موجود روی کفش را پاک کنید.

• لکه‌های موجود روی کفش که به راحتی تمیز می‌شوند را با یک پد یا اسفنج آغشته به آب گرم تمیز کنید. اما اگر لکه‌های موجود روی کفش ایمنی سخت بود، می توانید بر اساس نوع جنس کفش از محلول سرکه یا جوش شیرین برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده کنید.

• دقت کنید که از شوینده‌های قوی و آب گرم برای شستشوی کفش ایمنی استفاده نکنید؛ زیرا سبب بروز آسیب به کفش میشود.

• برای خشک کردن کفش‌های ایمنی پس از شستشو بهتر است ان را در محیط و فضای آزاد قرار دهید تا به طور طبیعی خشک شود.

• برای افزایش و ماندگاری کفش یا پوتین ایمنی بهتر است همیشه آن‌ها را در محیط خشک و دور از آب و رطوبت نگهداری کنید.

• اگر کفش‌های ایمنی شما دارای قسمت‌های چرمی هستند، قبل از شستشوی آن‌ها از مواد مخصوص مانند چرم‌شویی استفاده کنید تا چرم آن‌ها حفظ شود.

• برای تمیز کردن کفش‌های جیر از برس یا موهای پلاستیکی مخصوص استفاده کنید.

• برای افزایش طول عمر کفش‌های ایمنی توصیه می‌شود هرگز ان‌ها را با حلال تمیز نکنید.

• برای نگهداری از کفش‌های ایمنی، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و از نگهداری آن‌ها در محیط های گرم و رطوبتی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث خرابی و کاهش عمر مفید آن‌ها شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *